Translate

Google+ Followers

Ana Uhibbuki Fillah (Saya Sayang Kamu kerana Allah) :)

Awak2…kenapa kawan dengan saya ye???


perlu ke tanya soalan macam tu???? Hmmmm.....
sesetengah orang akan menjawab:      ''Dah namapun kawan mestilah kerana keikhlasan''      
betulke??? bukankah keikhlasan itu tidak bole diukur nilainya dengan kata2; keikhalsan itu ibarat semut hitam di atas batu yang hitam, sesunguhnya hanya Allah sahaja yang mengetahui tahap keikhlasan seseorang manusia itu (Allah knows best!!!!). 

Dah tu kalaw bukan sebab ikhlas apa lagi??? 
tepuklah dada tanyalah iman masing2 apa tujuan kita berkawan dengan seseorang. 
Adakah sebab kita pernah terhutang budi dengan orang tu???? kita nak besarkan 'network' kita???sebab dia kaya???sebab dia ada position tinggi???sebab dia cantik??? sebab mereka yang nak berkawan dengan anda???? 

Tujuan penulisan ini dibuat kerana saya melihat nilai ukhuwah dikalangan masyarakat islam sudah berkurang. seolah2 persahabatan yang terjalin hanyalah kerana tujuan tertentu dimana manfaatnya hanyalah untuk kepentingan dunia sahaja. Setelah semua urusan dunia itu tercapai persahabatn yang dijalin sebelummya dan kerena tujuan itu hilang begitu sahaja, seolah2 mereka tidak pernah kenal antara satu sama lain. wajarkah keakraban kita terhadap seseorang mempunyai tahap yang berlainan??? setelah hasrat kita tercapai wajarkah kita memutuskan talian itu begitu sahaja???

P/S: wajib untuk jaga perbatasan pergaulan antara lelaki dan wanita. persahabatan pada penulisan ini merujuk kepada persahabatan antara wanita-wanita, lelaki-lelaki dan bukannaya antara lelaki-wanita (Haram itu saudara!!!). 

Kenapa masalah seperti ini timbul dalam persahabatan??? 
''Bukaknkah setiap muslim itu bersaudara???'' (49:10) 
''Bukankah hati kita telah lama bersatu dalam tali kisah persahabatan Ilahi'' (Edcaosutic sebiru hari ini)

jadi mengapa harus ada priority untuk 'kawan' yang tertentu?? mengapa harus pilih bulu???

Anda lebih tahu mengapa....

wahai teman2; indahnya ukhuwah itu sekiranya hati masing2 tulus dan cenderong pada Ilahi


''Cinta-ku mesti bagi orang-orang yang saling mencintai kerana Aku; cinta-ku mesti bagi orang-orang yang saling bersilaturhim kerana Aku; cinta-ku mesti bagi orang-orang yang saling menasihati kerana Aku; cinta ku mesti bagi orang-orang yang saling mengunjungi kerana Aku; cinta ku mesti bagi orang-orang yang saling memberi kerana Aku'' (Imam Ahmad; Al-Musnad). P/S: cinta kita pula pada siapa dan untuk apa ye???? (Hadis Qudsi)

Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah, bahawa Rasullulah s.a.w bersabda; 

''suatu hari seseorang melakukan perjalanan untuk mengunjungi saudaranya yang tinggal di suatu kampung. Maka Allah mengutus malaikat untuk mencegat di satu tempat di tengah2 perjalannya. Ketika orang tersebut sampai di tempat tersebut; Mlaaikat berkata ''Hendak kemakah engkau?'' ia menjawab ''Aku hendak mengunjungi saudaraku yang berada di kampung ini'' Malaikat kembali bertanya ''Apakah kamu mempunyai kepentngan duniawi ynag diharapkan darinya??'' ia menjawab ''Tidak, kecuali kerana aku mencinatinya kerana Allah'' Lantas malaikat itu berkata (membuka identitinya) ''Sesunggunya aku adalah utusan Allah yang dikirim kepadamu untuk menyampaikan bahawa Allah telah mencintaimu seperti engkau mencintai saudara-mu''

MasyaAllah, tersentap hati membaca cerita diatas, anda bagaimana??? cuba kita reflek diri masing2. setiap perjalan yang kta buat semata nak berjumpa dengan kawan kita itu (effortnya kita berjalan, lagi2 yang sanggup jalan kaki walaupun rumah kawan dia tu jauh beribu batu) adakah berbaloi perjalan itu sekiranya tidak mendapat redha dari Ilahi kerana kita tidap pernah berniat untuk mencintainya kerana Allah, tetapi mencintainye kerana dia lah yang mampu membantu kta dalam segala hal di dunia ini???betulkah?? bukan kah Allah yang lebih berkuasa?? 

* Yok kawan2 ingatkan diri masing2; marilah kita bercintan cintun hanya kerana Allah. Bantulah sesame kita dalam proses ingat mengingati ini* 


syahirahsaleh:

firstyazz:

saya sayang kamu karena Allah ♥

so sweet!! love it..

3 comments:

  1. http://farazairoz.blogspot.com/2011/07/saya-sayang-awakkerana-allah.html

    Link yang menarik berbicara tentang tajuk yang sama, benarlah kata2 penulis persahabatan yang di redhai adalah apabila ianya berlandaskan payung sujud yang sama iaitu mencari keredhaan Allah~ Anti berbakat especially apabila link kan isi2 penting dengan ayat2 al Quran yang berkaitan! :) Juga, artikel ini seperti bercakap dari hati! Teruskan menulis!!

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum~ MasyaAllah! membaca artikel ini seperti ana sedang berinteraksi dengan seorang hati. Anti sangat pandai link kan ayat Al Quran yang berkaitan dengan isi2 penting. Juga, originality pun nampak di situ! Teruskan menulis~

    Artikel ini juga berkaitan dengan link di bawah, selamat membaca~

    http://farazairoz.blogspot.com/2011/07/saya-sayang-awakkerana-allah.html

    ReplyDelete
  3. waalaikummussalam kak KD...jazakillah for the comment and link :D

    ReplyDelete