Translate

Google+ Followers

3 wasiat Luqman Al Hakim pada anaknye sebelum meninggal dunia

3 wasiat Luqman Al Hakim pada anaknye sebelum meninggal dunia:

1. Makan makanan yang sedap 2.kahwin selalu 3. Binalah rumah yang banyak

Lalu si anak kebingungan Memikirkan maksud disebalik wasiat ayahnye itu. Berjumpalah si anak dengan sahabat kepada ayahnye lalu meminta pandangan beliau. Sahabat Luqman itu pun sungguh fahamlah akan maksud wasiat tersebut dan menerangkan kepada si anak itu.

1. Makanlah makanan yang sedap bermaksud makanlah hanya bila kamu rasa lapar nescaya apa sahaja jenis hidangan yang dihidang akan mnjadi sedap hatta nasi dan garam sekalipun. Mengajar kita untuk lebih bersyukur akan segala nikmat yang berada di depan mata.
2. Kahwinlah selalu maksudnya selalulah berjauhan dengan isteri mu kelak bila kamu bertemu dengan isteri mu semula akan wujudlah perasaan seperti pengantin yang baru dijab kabulkan. Samalahkan macam pepatah melayu kita 'sayangkan anak tangan tangankan sayangkan isteri tinggal tinggalkan

3. Binalah rumah yang banyak maksudnya: jalinkanlah hubungan silaturrahim yang kuat sesama muslim kelak walau dimana saja kamu berada pasti akan ada saja tempat untuk kamu berteduh iaitu rumah kawan2 mu yang akrab ini kerana hanya teman yang akrab saja akan membenarkan kamu menganggap rumah mereka seperti rumahmu sendiri.
Wallahualam.

No comments:

Post a Comment