Translate

Google+ Followers

"Dakwah"mu dikecam? Jangan cepat melatah


“kau ingat orang pakai jubah, tudung labuh, serban semua tu baik sangat ke?”
“Ah, baik ada makna tu, tengokla nanti, dia mesti ajak engkau masuk group dia.”
“Rimas betul aku, buat ini tak boleh, buat itu tak betul. Yang betul cuma dia je.”
“Kubur asing-asing la, tolongla jaga tepi kain sendiri. Suka hati aku la nak buat apa pun.”
“Ish, anti betul aku dengan budak-budak ni. Malas la nk bertembung dengan diorang.”

Pernah “disembur” begitu? Apabila ada orang nak ajak buat benda baik, ianya jadi pelik. Macam-macam dikata. Banyakkan bersabar, sesungguhnya hidayah itu milik Allah. Kata2 cemuhan spt ini sebenarnya tidaklah lebih daripada hanya cuma menggambarkan tuan empunya badan yg jiwanya sedang menderita. They are in pain. Mereka tidak punya keyakinan pada diri dan takut melihat kebaikan. Ini kerana mereka jauh darinya. Setiap kali orang lain cuba 'mengingatkan', ianya mengingatkan diri mereka akan kelemahan dan kekurangan diri mereka ....jadi mereka tidak selesa.

Maka untuk 'menyedapkan' diri, mrk merendahkan orang yang cuba menjadi baik dan cuba mencari kesalhan mereka. Sebenarnya mereka ini wajar dikasihani kerana sedang menderita.

Kita juga harus ingat juga bahawa kesanggupan manusia berbeza-beza. Mungkin semasa kita mengajak, kita sudah sanggup bersolat sunnat dan berpuasa sunnat, sedangkan orang itu belum sanggup solat wajib pun. Jadi, kita harus menerima mereka, berkatalah “tak apa, jom kita cuba sedaya upaya”.

Dekatkanlah diri dgn Quran, kerana itulah kekuatan seorang Muslim. Jom tengok sikit bagaimana Allah memujuk dalam “love letter”Nya:

“Maka jangan sampai ucapan mereka membuat engkau bersedih hati. Sungguh, kami mengetahui apa yang mereka rahsiakan dan apa yang mereka nyatakan” (36:76)

Boleh jadi engkau akan membinasakan dirimu dgn kesedihan kerana mereka tidak beriman” (26:3)

Dan bersabarlah dan kesabaranmu itu semata2 dengan pertolongan Allah dan janganlah engkau bersedih hati terhadap kekafiran mereka dan jangan pula bersempit dada terhadap tipu daya yang mereka rencanakan. Sungguh, Allah berserta orang-orang yang bertakwa dan orang-orag yang berbuat kebaikan.” (16:127-128)

2 comments: