:::I MISS U PEOPLE VERY MUCH!:::

ASSALAMUALAIKUM   
Saya sangat bahagia melihat sahabat-sahabat saya yang pernah dahulu rapat dengan saya pd satu ketika.
Tapi kadang-kadang saya rasa cemburu melihat keakraban mereka dengan mereka-meraka yang lain. Iya, memang tidak dinafikan.
Indahnya zaman waktu kita bersekolah dahulu. Saya rindu. Bergaduh,ketawa bersama,buka puasa mersama,  nakal sama2, tidur bersama.bestnyeeeeeee!!
Itulah, orang kata tidak kenal maka tidak cinta. Saya da kenal, mungkin hanya sedikit. Tapi sudah cukup membawa erti kasih kepada seorang sahabat.
Dulu saya hanya berkawan. Tapi tidak faham sangat concept berkawan itu. Sebab2 saya selalu saja mementingkan diri sendiri. Hmmm.
‘Friendship everlasting. apa maksudnya? Literally,  kita Nampak macam kawan sampai bila-bila. Tapi, macam mana? Macam mana nak kawan sampai bila-bila, sebab jarang berhubung, kdg2 nak ajak jumpa pon masing-masing ada hal.  Kalau jumpa pon, buat apa? Tgk wayang? Tgkp2 gmbr? Makan? Main bowling? Itu je ke? Next? Hehehehe Memang betul, tidak dinafikan proses perjumpaan itu mmg membawa erti sgt222222. Saya suka. Itu sebab saya selalu buat.

Akhirnya, saya discovered satu formula. Formula itu cakap kalau nak berkawan mestilah kerana Allah. Maksudnya, the underlying principle adalah ‘iman’. Kalau kita ikut konsep nih, insyaAllah kita akan sentiasa mendoakan sahabat-sahabat  kita. Kita nak tgk sahabat2 kita gembira di sana. Berjaya di sana. Kita marah, kita nasihat, kita bergurau semuanya kerana Allah. Tidak kira di mana berada.  Dulu saya ingat kalau belajar je(tupon, xbuat jugak).
Ha, inilah formula tu:
“[B]ersahabat kerana Allah Taala, ikatan amat kuat sekali. Ia diikat oleh satu akidah. Ia berkawan tidak ada kepentingan dunia yang sementara ini. Mereka bersahabat kerana iman, akhlak dan kerana ketaqwaan. Bersahabat seperti ini adalah kuat ikatannya. Biasanya sampai mati”.

Formula ini tak cakap tipu. Sebab:
Sabda Rasulullah SAW:

Maksudnya: "Tiadalah dua orang yang saling cintamencintai kerana Allah itu, melainkan yang lebih dicintai Allah itu, orang yang lebih banyak cintanya pada rakannya."

Mereka ada commitment masing2. Saya pun. Bagi yang memang keep in touch dgn kawan2 lama, mmg credit utk anda. Ya, anda! Tapi, lebih indah jika kita tambah sikit niat berkwan kita dgn lebih baik. Org kata niat boleh berubah sebelum, semasa dan selepas melakukan sesuatu. Jom belajar ubah niat. Sebab saya pon masih budak baru belajar. Orang yang ada pengalaman cakap memang best woo!!!


Surah Al-Hujurat(49): 10

"Sesungguhnya orang-orang mukmin  itu adalah bersaudara..."

Comments

Post a Comment

Popular Posts